marți, 20 septembrie 2011 | By: Roxana Vintila

Mari Compozitori, volumul 32


22 septembrie 2011
Johannes Brahms 
CD si Carte
Preluand elemente din romantism si din clasicism, compozitorul german Johannes Brahms reprezinta exemplul suprem al traditiei germane, capabil sa ramana credincios tendintelor clasiciste in constructia muzicala, dar devenind, totodata, un personaj-cheie al epocii romantice.
In ce priveste procesul lui creator, compozitorul romantic credea, in primul rand, in inspiratie, ceea ce inseamna ca in orice opera de creatie exista ceva ce nu apartine artistului, ci vine de la o autoritate superioara sau de la o forta exterioara. Brahms declara ca, daca doar munca grea ar fi cea care creeaza genii, atunci orice persoana care muncea destul ar putea deveni Beethoven sau Mozart. Aceasta nu inseamna ca nu considera munca grea un lucru indispensabil: pentru el, contributia artistului consta tocmai in dedicatie si perseverenta. Temele sau inspiratia apareau brusc, dar mai mult ca o intuitie decat ca o lucrare finala; dupa aceea, era sarcina lui sa le dezvolte, sa le dea forma, uneori prin multi ani de munca si supunandu-le unei revizuiri atente. Brahms nu se simtea responsabil pentru inspiratia initiala, aceasta nu era meritul lui, ci un dar care ii revenea doar prin aplicare si efort. Brahms descria, de asemenea, calitatea onirica a procesului de creatie, relatia lui intima cu subconstientul si modul in care starea de visare trebuia cultivata si cerea singuratate absoluta. Procesul de creatie era o lupta in care artistul suferea, cadea prada disperarii sau era posedat de pasiune, lupta plina de dezamagiri si de insatisfactii din care, in cele din urma, rezulta o capodopera


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu